Képmesék



Viszonylag hosszabb kihagyás után ismét megjöttem egy játékos bejegyzéssel, amit a jövőben remélhetőleg gyakrabban fognak újabbak követni. Az aktuális választottam a Cocktail Games Képmeséje, Yves Hirschfeld és Fabien Bleuze jópofa játéka. Számtalanszor áradoztam már a fémdobozos játékok előnyeiről, nagyon szeretem ezeket a kis helyen tárolható, ízlésesen csomagolt darabokat. A dobozkát kibontva megtaláljuk a magyar nyelvű játékszabályt, illetve 60 darab képes kártyalapot, melyek ráadásul duplák, tehát mindkét oldalukon más-más kép látható.


A résztvevők száma és a lehetséges szabályok szempontjából is nagyfokú változatosság rejlik a Képmesékben. A résztvevők egyénileg vagy csapatokban versenghetnek egymással a játék párbajaiban, minden esetben van egy kihívó és egy ellenfél. Az aktuális kihívó mindig dönthet, hogy a négy különböző játékmód közül melyiket választja, ezek röviden:

1. Húz a pakliból 5 kártyát, és a képek alapján előad egy összefüggő történetet. Ha végez, az ellenfél ugyanezt teszi.
2. Hasonló az előzőhöz, de itt az ellenfélnek ugyanahhoz az 5 kártyához kell kitalálnia egy másik történetet.
3. A kihívó és az ellenfél felváltva játszik kérdezz-feleleket: egyikük feltesz egy kérdést az egyik kép alapján, a másikuk pedig válaszol neki szintén a soron következő képe alapján, míg el nem fogy a 8-8 lapjuk.
4. A kihívó felhúzza a pakli legfelső kártyáját, ami alapján meghatároz egy vitatémát. Az ellenféllel érveket és ellenérveket kell felsorakoztatniuk, szintén a kiosztott képek alapján.


Minden párbaj után a többi játékos szavaz arról, ki volt a viccesebb, ügyesebb, kreatívabb, tehát kinek jár a pont. Előre meghatározhatjuk, hány teljes kört szeretnénk játszani, és a végső győztes az lesz (vagy az a csapat), aki a legtöbb pontot gyűjtötte.

Nekem nagyon szimpatikus, hogy ennyiféle variációt ajánl a szabályzat, ráadásul további lehetőségek állnak rendelkezésünkre, ha kicsit eleresztjük a fantáziánkat. A képeket felhasználhatjuk asszociációs játékokhoz, önismereti feladatokhoz (pl. válassz egy kártyát, ami a legjobban kifejezi a napodat, hangulatodat stb.), jó kiindulópontot nyújtanak egy beszélgetéshez. Felhasználhatjuk őket különböző nyelvi vagy szókincsbővítő játékokhoz, én eddig ezeket találtam ki:

- Az összes képet kiterítjük az asztalra, majd a feladat, hogy előre meghatározott betűvel kezdődő szavakat gyűjtsünk, amelyek valahogy kapcsolódnak a képekhez. 
- Szintén kiterítjük a 60 lapot, majd szólánc játékba kezdünk. Az első játékos felvesz egy kártyát és kimondja azt a szót, ami kapcsolódik hozzá. A soron következőnek az utolsó betűvel kezdődő szót kell kitalálnia, szintén a képek alapján. Ha választott, felhúzza az adott kártyát. Természetesen a játék egyre nehezebb lesz, ahogy fogynak a lapok. Játszhatjuk verseny-jelleggel is, így nem a soron következő mond új szót, hanem aki előbb kitalál egyet.


A lehetőségek tehát szinte végtelenek, és a 120 különféle képnek köszönhetően sokáig nem is válik unalmassá a játék. 8 éves kortól ajánlott, de szerintem maguk a képek alkalmazhatók kisebb gyerekeknél is, felső határ pedig természetesen nincsen, az idősebbek számára is kitűnő partijáték. Fejlesztő foglalkozásokra nagyon ajánlom, én sokat használom és nagyon jól bevált. Remélem, másnak is sikerült kedvet csinálnom hozzá :)


Megjegyzések